ÀGORA - SUPERMANZANAS

Una manera diferente de entender la cuidad


Concurso Archallenger Super Manzanas 
Àgora




PROBLEMÀTIQUES

Vivim en una ciutat metropolitana, molt densa i amb poca connexió entre els habitants. Els espais públics estan clarament destinats al transport privat motoritzat. La relació entre el volum construït i l’espai pel vianant està molt saturat, només un 10,1% dels m2 està destinat al ciutadà a peu.
Això genera també una contaminació acústica i de l’aire. El soroll màxim és de 65 dB, només un 5,5% de la població està per sota en aquests nivells. Pel que fa a la qualitat de l’aire només un 21% respira aire no contaminat.
Les ciutats grans, com Barcelona, tenen una bona connexió als serveis, xarxes de transport públic, transports alternatius, bicing, etc. El problema és la quantitat d’ocupació del sol per la mobilitat motoritzada, estem al voltant d’un 60%. Això ens genera molts pocs espais verds, només uns 0.5m2 per habitant, i d’aquests espais verds només un 42% de la població està pròxim.

A més a més quan parlem de petjada ecològica o de metabolisme urbà ens falten dades per poder parametritzar. Però el que està clar és que ens trobem en una ciutat amb molt poca autosuficiència energètica i amb una clara mancança de recursos.

Axonometria 
SUPER ILLES Connectades
El projecte va més enllà de l’àmbit estipulat, pensem en la ciutat en la seva globalitat. Hi ha parts de Barcelona potencials per poder crear maneres de viure diferents. Un dels nostres objectius ha estat les relacions entre els ciutadans i, a escala més gran, les connexions entre Super Illes i espais verds sense fronteres. D’aquí surt la idea d’un eix de vianants lligat al transport públic que genera aquests enllaços, LA HIGH LINE. També com a eixos estructuradors a gran escala tenim els circuits ciclables, ja que estem potenciant transports alternatius al cotxe. I per últim, però no menys important, els eixos comercials, connectant la ciutat, però amb un caràcter més pròxim, deixant de banda els grans centres tornant a la idea de petits comerços.

SUPER ILLA
Una vegada dins d’una d’aquestes Super Illes, privilegiem totalment els vianants, només es permet el pas de vehicles de sanejament i d’abastiment pels locals comercials.
Una ciutat pels ciutadans Illes amb molts espais verds. Potenciant certes zones més arbrades i amb sòls més permeables aconseguim un 100% de proximitat als espais verds. Invertint la prioritat vehícle – vianant, reduïm considerablement la contaminació acústica i millorem la qualitat de l’aire, no només per la reducció de l'espai rodat sinó també per l’augment de vegetació que són els que s’encarreguen de disminuir els nivells de NO2.

Concebem com l’espai públic com l’espai de relació entre els habitants. Trobem punts estratègics d’actuació que són les cruïlles. Aquests punts neuràlgics estan dotats de sistemes per solucionar els problemes reals que existeixen en l’actualitat, ja siguin energètics, de comunitats, de relacions interpersonals, etc que ajuden a crear una mixité d’usos i usuaris.

AGORA : recuperem aquest mot amb idea original d’implicació dels ciutadans i també per crear una conexión entre gent de diverses edats i situacions. Col·loquem les Àgores sempre al costat d’equipaments públics en aquest cas, l’Escola d’Ingeniers. També per fer present la reflexió sobre les Polis, com si cada Super Illa tingues una identitat pròpia i s’apropés al màxim a l’autogestió.




Espacio de interacción 
VOLTES : Sempre amb la idea d’unir els habitants mitjançant l’espai públic aquest pavelló de voltes de mocador fa referència als antics temples on la gent anava a reunir-se. Donant-li un ús més actual,és podria utilitzar com a sala de concerts, espais per les associacions del barri, lloc de trobada infantil o simplement per passejar.

HORT VERTICAL : Com ja hem explicat abans la direcció de les Super illes és de buscar l’autosuficiència. Plantejam Horts verticals, per abastir de productes bàsics les famílies que hi participen. Des del punt de vista eco sostenible, volem equipaments que funcionin amb cicles tancats per tal de reduir la dependència exterior, contemplem la possibilitat de relacionar-lo amb l’eix comercial.
FONTS : En una de les cruïlles creem una plaça amb sortidors d’aigua, que tenen la funció, en període de calor, baixar les temperatures i alhora ser un espai de joc pels infants .








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada